Vlak voor terugkeer naar Nederland - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu Vlak voor terugkeer naar Nederland - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Vlak voor terugkeer naar Nederland

Door: Petra Prins

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 April 2014 | Congo - Brazzaville, Brazzaville

Dit is onze laatste week al weer aan boord van the Africa Mercy.
Oh, wat gaat het snel en wat is het goed om hier te zijn.
Heerlijk om met de collega's te werken, nog fijner is het om te zien hoe goed de patiënten het hebben.
Ik heb bewondering voor deze mensen. Ondanks alle narigheid die ze telkens weer tegenkomen zie ik een blij gezicht, ze kunnen dansen, ze zijn dankbaar. Het is voor hen een verrassing te merken dat ze geaccepteerd worden. Dat het niet uitmaakt dat ze "gehavend" zijn. Dat ze een knuffel krijgen ondanks hun aandoening.
En als ik dan bedenk dat er gemiddeld zo'n 10 mensen per dag geopereerd worden, 5 dagen in de week en dat keer 4 weken dan besef ik dat we een kleine bijdrage hebben mogen leveren aan een stuk(je) levensvreugde van deze mooie mensen.
Niet alleen fysiek maar ook psychisch is er veel voor deze mensen veranderd.
Geen pijn meer, geen verdriet, geen minachting meer, maar ze kunnen, soms letterlijk, weer met een glimlach door het leven.

Afgelopen zaterdag waren we met Jean Francois mee naar zijn ziekenhuis.
Hij is een day worker bij ons op het schip, maar in zijn eigen ziekenhuis hebben we gezien welk een belangrijke positie hij inneemt.
Hij is er anesthesie verpleegkundige en een gezien man. Ze noemen hem 'docteur'.
Bij ons op het schip werkt hij mee, krijgt hij theorie lessen en leert hij handelingen die hij weer kan toepassen en doorgeven in zijn eigen ziekenhuis.
Ook doet hij klussen als vuil opruimen, vloer dweilen enz. Dat waardeer ik erg in hem.
De rondleiding die hij ons gaf was heel indrukwekkend. We begonnen op de spoedeisende hulp, mensen liggen er in een kamer maar ook in de gang, gewoon zomaar op een matras zonder lakens...wel een infuus aan...
De kraamafdeling met de verloskamers, de baby's die er liggen...prachtige kinderen.
Op de neonatologie afdeling lag een heel ziek babytje, 3 weken oud. Ze heeft een aandoening aan de slokdarm, moet naar een ander ziekenhuis om geopereerd te worden, maar haar ouders hebben geen geld. En geen geld betekent geen hulp. Heel binnenkort gaat ze sterven...hartverscheurend!
Op de intensive care lagen ook een aantal mensen, hele zieke mensen...grote roestige zuurstofflessen staan naast hun bed...we hebben ze bezocht...
Op zich zag het er niet beroerd uit, maar soms een schoonmaakbeurt of een beetje ordenen zou niet verkeerd zijn.
Grote indruk heeft dit op mij achtergelaten.

En dan zijn er al bijna vier weken voorbij.
Vier geweldige weken heb ik mogen beleven.
Een geweldige tijd heb ik gehad met de collega's van de recovery.
Wat een team waren we!
We hebben bijzondere situaties meegemaakt, heel veel plezier gehad, gewerkt met een lach, soms met een traan...zoveel leed dat er is....maar zoveel blijdschap en vreugde die er mag zijn.

Soms even het gevoel te hebben de mensen van thuis te missen...
Heel veel dank Asje, dat je me dit gegeven hebt! Dit is jou belangrijke aandeel in het werken voor Mercy Ships.

Morgen is het Goede Vrijdag en zondag is het Pasen.
Het kruis is leeg, het graf is open.
Halleluja.

U zij de glorie, opgestane Heer.

Iedereen heel hartelijk dank voor je belangstelling.
Het is zo goed en zo fijn om af en toe van het thuisfront te horen.
Geweldig.

Hartelijke lieve groet van Petra


Foto's hoop snel toe te voegen.....

Zaterdag 19 april hoop ik weer thuis te zijn.


  • 18 April 2014 - 07:39

    Corrie Vd Berg:

    Petra van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Goede thuisreis en op naar de volgende keer?? Ik denk dat je nu echt verslaafd ben!

  • 18 April 2014 - 09:29

    Jeannette Prins:

    Ha Petra, Wat mooi en ook aangrijpend wat je schrijft.Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een goed en gezegend nieuw levensjaar gewenst. Welkom weer in Nederland. Sterkte met afscheid nemen daar en een goede reis!

  • 18 April 2014 - 09:54

    Marijke:

    Petra, GEFELICITEERD vandaag!
    Voor jou speciaal een heel GOEDE VRIJDAG!

    Tot snel en we bidden voor een voorspoedige reis,
    Marijke

  • 18 April 2014 - 09:54

    Liesette:

    Lieve Pé,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat heerlijk en fijn om te lezen dat je het daar goed hebt gehad.
    Ik heb genoten van al je leesverhalen.
    Binnenkort hoor ik ze vast in het echt ;)
    En... Als er een volgende keer komt, mag ik het misschien ook met
    eigen ogen aanschouwen. We zullen zien:)

    Goede reis terug en tot snel!
    Liefs,
    Liesette

  • 18 April 2014 - 10:38

    Marianne Speijers:

    lieve Petra,
    Ik ben helemaal geëmotioneerd van het stuk wat je schrijft, en hoe je het beschrijft. Wat fijn dat je weer iets hebt kunnen betekenen voor deze mensen.... Maar voor vandaag: Van harte gefeliciteerd!! Een mooi en goed jaar gewenst. Voorspoedige reis terug naar huis. Fijn om samen met Asje alle belevenissen weer te kunnen verwerken.
    Alle liefs, Marianne

  • 18 April 2014 - 11:45

    Annelies:

    Allereerst van Harte gefeliciteerd Petra, een goed en gezegend jaar met Asje toegewenst!
    Fijn je morgen weer te ontmoeten, vol met verhalen, wat mooi ze te lezen en indrukwekkend.
    Goede reis en tot gauw!

    Liefs Johan, Annelies, Jothan, Lisanne en Thobias.

  • 18 April 2014 - 12:07

    Jenny:

    Petra,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, een gezegende dag en Paasdagen gewenst.
    Hieronder een waargebeurd Paasgedicht wat mijn moeder schreef enkele jaren nadat zij weduwe was geworden.

    PASEN 1982

    Eens had ik het mezelf beloofd:
    ‘k zou op paasmorgen vroeg,
    zoals de vrouwen van weleer,
    naar ‘t stil Bergklooster toe.

    De anders drukke weg was stil
    in ‘t vroege zondags uur.
    De zon was op, maar niet te zien,
    de wind was koud en guur.

    De zwarte lucht voorspelde ‘t al:
    de hagel in ‘t gelaat.....
    Ik dacht: God zelf verlangt niet eens
    dat je nog verder gaat.

    Maar ‘k zette door, ‘k kwam in de tuin,
    ‘t was stil, ik was alleen....
    maar dat was goed, ik wist de weg:
    daar stond de zwarte steen.

    ‘k Had verse bloemen meegebracht,
    dat werk was me vertrouwd,
    de voor’gen nog niet eens verdord,
    wat was dat water koud!

    Terwijl ik bezig was, opeens
    de zon! Een helder licht
    scheen op de graven in de tuin,
    de bloemen, mijn gezicht.

    ‘t Was even; maar het was genoeg.
    “God vond U het toch goed?”
    Want de terugtocht, tegenwinds,
    vereiste kracht en moed.

    Ik kwam verkleumd terug in huis,
    blij dat ik was gegaan.
    en daarna ging ik naar de kerk,
    DE HEER IS OPGESTAAN!

    Lammie Flobbe-Schouwstra

  • 18 April 2014 - 13:35

    Wietske:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Mooi om te lezen wat je daar doet.
    Je schrijft ook op zo'n mooie positieve manier!

  • 18 April 2014 - 15:07

    Ankie En Helmich:

    he petra, te laat, maar alsnog van harte met je verjaardag.
    supersnel gegaan deze weken.
    je hebt veel meegemaakt en te verwerken nu.
    ik sprak Asje afgelopen zondag nog even,en hij vertelde dat je tijd er al weer bijna opzat.
    we spreken je binnenkort, goed vlucht terug back home.
    xxx ankie en helmich

  • 18 April 2014 - 18:31

    Wim En Janny:

    Lieve petra
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag'
    Een heel goede terugreis!
    Mooi verslag!! Heb genoten van je verhalen, zo hebben we een beetje mee kunnen genieten,
    Welkom in ons mooie Kampen.
    liefs Wim en janny

  • 18 April 2014 - 18:42

    Gerry:

    Hallo Petra,
    Ik hoop dat je een goede terugreis hebt (gehad). Waarschijnlijk zit je nu al in het vliegtuig als ik dit schrijf.
    Welkom terug in Nederland / Kampen.
    Fijne paasdagen toegewenst.
    Hartelijke groet uit Sassenheim,
    Gerry

  • 18 April 2014 - 22:30

    Sonja:

    Hoi Petra,

    Wat mooi dat je dit opnieuw hebt mogen doen en hebt mogen mee maken.
    En eigenlijk ook extra bijzonder dat het eindigt bij Pasen. Dan is de cirkel rond toch.

    Van harte gefeliciteerd Petra met je verjaardag! Een mooi en gezegend jaar gewenst.

    Sonja

  • 18 April 2014 - 23:26

    Ria Schotman:

    Hoi Petra was mooi om te lezen,bijzonder om mee te maken lijkt me. En natuurlijk weer welkom in Nederland, zal weer even wennen zijn alle regeltjes en eisen terwijl gewoon doen eigenlijk ook heel goed is. Maar ook dat pak je weer op. Zie je groeten RiaS

  • 21 April 2014 - 11:29

    Irene:

    Hoi Petra,

    Wat leuk, ik kwam erachter dat je weer een maand op het schip bent geweest! Gaaf om van je ervaringen te lezen! Ik heb ervan genoten, net als van de foto's!
    Sterkte met weer wennen in Nederland ;-)

    groetjes Irene Westendorp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo - Brazzaville, Brazzaville

Petra

Actief sinds 02 Nov. 2013
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 22871

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 03 Oktober 2015

Madagascar - Mercy Ships (3)

22 Maart 2014 - 19 April 2014

Mercy Ships (2)

Landen bezocht: