Madagascar 5 - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Petra Prins - WaarBenJij.nu Madagascar 5 - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Madagascar 5

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 September 2015 | Madagascar, Toamasina

Goedemorgen ! Salama tompko
Soms weet je niet zo goed waar je moet beginnen met vertellen.
er is zóveel te melden. De dayworkers* geven ons ook veel informatie over de plaatselijke bevolking. Zo is het de schuld van de moeder wanneer er een kindje geboren wordt met een handicap. Dan moet de moeder iets vreselijks verschrikkelijks hebben gedaan, anders zou dat niet gebeuren.
Ze vertelden ons vanochtend dat er in de plaats Toamasina, waar het schip nu dus ligt, een enorme luchtvervuiling is. 60% van de kinderen die hier geboren worden hebben lichamelijke afwijkingen. Veelal in de vorm van een open lip en/of gehemelte. Ook afwijkingen aan de ledematen komen veel voor.
De regering heeft met het bedrijf die dit veroorzaakt een contract afgesloten voor 2 jaar. Hier moeten ze nu dus mee verder. Aan de meisjes op de universiteit wordt dan ook het dringende advies gegeven uit deze omgeving te vertrekken wanneer ze zwanger zijn. We hopen voor hen dat dit op tijd is…..
Madagascar is gezegend met een indrukwekkende natuur waar regenwoud, bergen en steppes elkaar afwisselen. Toamasina heeft een tropisch regenwoud klimaat met extreem veel neerslag het hele jaar door. In sommige maanden kan hier meer dan 500 mm aan neerslag vallen. Dit, in combinatie met een hoge(re) temperatuur, zorgt hier voor een hoge luchtvochtigheid. Toamasina kent eigenlijk geen seizoenen. Het regent hier veel en de temperatuur is altijd tussen de 25 en 33 graden.
Vanaf november en in de eerste maanden van het jaar heb je hier kans op tropische stormen en orkanen. Zelfs cyclonen komen hier voor.
Op het schip worden er voorbereidingen getroffen hoe te handelen wanneer dat het geval is en er geëvacueerd zou moeten worden.
Afgelopen weekend hebben we uitgebreid kunnen kijken hoe er 2 vissers vertrokken in hun eigen gemaakte bootje; de zee op. Hun netten aan boord. Wanneer je ze zo ziet gaan denk je weleens: zouden ze kunnen zwemmen, hoe vaak zou er een bootje omslaan en de mannen nooit meer thuiskomen? Hoeveel gaan ze vangen en is dat hun inkomen waarmee ze hun familie moeten onderhouden?
Terwijl deze mannen de golven opgaan zien we dat ze aan een paar mannen op het strand een touw in handen geduwd krijgen. Wij wachten af…..het bootje gaat de zee op…….wanneer ze een flink eind vanaf het strand zijn zien we dat ze de netten uitgooien een eindje horizontaal over de zee gaan en vervolgens weer richting strand komen. Hier geven ze weer een touw aan mannen op het strand. Het bootje gaat weer de zee op, nu met één bemanningslid, hij begeleidt de netten en de mannen op het strand trekken de netten binnen. Een hele klus. Gespierde bovenlichamen krijgen ze er wel van. Maar helaas ……. Onder belangstelling van veel mensen zien ze hun werk niet beloond. Dit keer niet één vis gevangen. Dat moet toch wel een teleurstelling zijn. Voor de mensen die het bijbelverhaal kennen van de bijzondere visvangst: wij zeiden: gooi het net uit aan de andere kant………..
Tot de volgende keer!

Veel liefs van Petra

*dayworker is iemand van de plaatselijke bevolking die op het schip werkt. Hij/zij spreekt de taal van de bevolking en ook engels. Zo communiceren we met de patiënten. Ze zijn dus onze tolk. Heel handig! Anders zouden we niet kunnen communiceren met onze patiënten.

• 24 September 2015 - 07:20

Annelies:

Hoi Petra,
    Weer zo'n mooi reisverslag! Wat maken jullie toch veel mee! En wat fijn dat je het met ons wil delen! Jammer hè voor die vissers, al het werk voor niets!
    Ik geniet ook van je foto's! Zo ook die 2 foto's van dat jochie met zijn kromme beentjes. Wat zal dat een goed gevoel zijn om al die mooie resultaten te zien! Ik wens je nog veel plezier voor de komende tijd! Wat een mooi werk voor je medemens! Hartelijke groet, Annelies

• 24 September 2015 - 09:15

Jan & Joke:

Dag Petra,
    Elk reisverslag is goed om te lezen. Bijzonder om te lezen is hoe de vissers in Madagascar te werk gaan. Bijzonder is ook het werk dat jij met vele anderen mag doen bij Mercy Ships! Gods zegen hierbij toegewenst! Hartelijke groet, Jan & Joke

• 26 September 2015 - 16:05

Rudina:

Lieve Petra
    Geniet nog even van het laatste weekend op de Africa Mercy voor je het weet is het weer voorbij.
    Ik wens jou ook de laatste week Gods zegen toe bij en met dit mooie werk.
    Voor morgen een gezegende zondag toegewenst.