Madagascar (3) - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Petra Prins - WaarBenJij.nu Madagascar (3) - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Madagascar (3)

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 September 2015 | Madagascar, Toamasina

Hallo allemaal,
Eindelijk horen jullie wat van mij. Dank voor jullie geduld.
Het was een lange reis; Nederland - Madagascar. Ongeveer 12 uren vliegen en na een hele korte overnachting in de hoofdstad Antananarivo nog 9 uren met de bus naar Toamasina. Dat is een grote havenplaats aan de noord-oostkant van Madagascar. 9 uren in een bus is lang, maar het prachtige landschap dat aan ons voorbij ging maakt heel veel goed!
Dan…eindelijk, daar komt ‘the Africa Mercy’ in beeld. Geweldig om het schip weer te zien liggen. Wat een gevaarte! 150 meter lang, 24 meter breed en 9 verdiepingen hoog Hier gaat het dan weer gebeuren. Het schip was een week vóór ons aangekomen en je begrijpt dat er dan nog hard gewerkt moet worden om het (letterlijk en figuurlijk) operationeel vaardig te krijgen.
Maar het is gelukt!! Heel knap hoe iedereen zich heeft ingezet om het op tijd klaar te krijgen.
Maar afgelopen dinsdag was het dan zover. De operaties kunnen beginnen. De eerste patiënten zijn maandag opgenomen om zo dinsdag geopereerd te kunnen worden.
Wel spannend hoor; voor iedereen.
Vooraf hebben we met alle collega’s die betrokken zijn bij de operaties, gezongen en gebeden om God de eer te brengen dat Hij het weer mogelijk heeft gemaakt dat het schip hier is, dat er weer voldoende vrijwilligers zijn, artsen, verpleegkundigen en nog heel veel meer mensen.
Hierna gingen alle speakers op het schip aan en ging dr. Gary Parker voor in gebed. Iedereen, waar op het schip je op dat moment ook was, kon meebidden.
Hoe bijzonder, één van de meest grote en bekende chirurgen ter wereld. Hij draagt ALLE medewerkers en patiënten op.
Hij is er zich ongelooflijk goed van bewust dat we veel liefde, wijsheid, geduld en creativiteit nodig hebben om in dit zo speciale ziekenhuis ons werk goed te kunnen doen.
Een heel indrukwekkend moment.
En vanaf dinsdag zien we ze weer komen. Vaders, moeders met hun kinderen die allerlei afwijkingen hebben, variërend van liesbreuken tot gespleten lip en gehemelte, tumoren in gezicht.
Volwassenen met hun gebreken. Vandaag was er een man bij ons op de recovery die grote tumoren had op zijn rug en in zijn nek. Het verwijderen er van leverde hem 11 wonden op zijn rug op en ook nog 2 op zijn borst.
Of dat kleine jongetje vandaag dat bij het ontwaken uit de narcose bij mij op schoot kwam, zijn armen om mijn nek heensloeg en vertelde dat hij wilde voetballen. Heerlijk tegen mij aan bleef zitten wat mij een paar fijne snotterbellen in mijn nek opleverde.
Dan denk ik: ja, daar doen we het voor. Om ál deze mensen weer een ander leven te geven! Geweldig.
Wat is het heerlijk om hier te zijn. Volop genieten.

Wist je dat:
• Madagscar 14 x groter is dan Nederland
• Er een tijdsverschil is van 2 uren, maar door onze zomertijd het verschil maar 1 uur is
• Het in Nederland daarom 1 uur vroeger is dan in Madagascar
• Ik inmiddels qua kamer gepromoveerd ben?
ik lig nu op een 2 persoonskamer en nu voor het eerst bóven in het stapelbed.

veel liefs van Petra

• 11 September 2015 - 21:08

Wim Westendorp :

Ha Petra

Fijn dat je er weer bent en weer volop aan de slag kunt. Heel veel succes en zegen op je werk.

Groet Wim

• 11 September 2015 - 21:17

Je:

Hoi Petra,

Wat fijn weer iets van jou te horen en te lezen. Het is altijd heerlijk lezen, jouw verslagen. Ik wens je een fijne tijd toe.

• 11 September 2015 - 21:34

Rudina:

Wat weer een mooi verhaal.
    Nog even een vraagje hoe krijg jij toch die twee persoonskamer voor elkaar,
    lieve groet
    Rudina

• 11 September 2015 - 21:54

Bert En Alie:

Lieve Petra,
    Mooi dat je bent begonnen en wat zal het opnieuw weer indrukwekkend zijn .
    Veel zegen en liefde voor alle mensen die je mag helpen.
    liefs. Bert en Alie

• 12 September 2015 - 05:41

Annelies:

Hoi Petra,
    Wat leuk om weer wat van je te horen. Je bent een echte kanjer hoor! Wat zal het een goed gevoel zijn om al die mensen te mogen helpen! Een hele fijne tijd daar!
    Lieve groet Annelies

• 12 September 2015 - 10:58

Annelies:

Lieve zus,
    Fijn te horen dat je weer op je plekje zit!
    We wensen je met jou mede collega's een goede en gezegende tijd toe, geniet van alles en iedereen die op je pad komen.
    We blijven je verhalen volgen!

Hartelijke groet en Liefs van Johan, Annelies en kids.

• 12 September 2015 - 16:20

Evert-Jan:

Hallo tante Petra,

Mooi om te lezen over je werk in Madagascar. Wat geweldig dat je dit kunt doen! Gods zegen bij het werk en een hartelijke groet, ook van de rest van de familie.

Evert-Jan

• 12 September 2015 - 19:25

Marijke:

hallo Petra,
    Wat een mooi verslag weer! Ik zou wel eens eventjes om het hoekje willen kijken!
    Heel veel zegen en veel arbeidsvreugde!
    Groeten en liefs van marijke

• 13 September 2015 - 11:28

Jeannette Prins:

Ha Petra, Mooi om te lezen hoor. Wat fijn om zo tot zegen te mogen zijn. Alle goeds gewenst.Liefs, Jeannette.

• 13 September 2015 - 17:40

Els:

Hallo Petra,
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en dat je met elkaar de boel op orde hebt gebracht om weer mooi werk te kunnen verrichten. Wat een fijn gevoel dat je weer zoveel voor deze mensen kunt betekenen in hun eigen omgeving en weer direct vetrouwen krijgt van dat knulletje. Nog veel succes en dankbaarheid toegewenst in de komende weken,liefs Els.

• 16 September 2015 - 10:51

Dirma:

Ha Petra,

Fijn dat je veilig na een lange reis bent aangekomen. Inmiddels heb je er al een aantal werkdagen op zitten. Heb je verhalen al gelezen. Weer erg interresant om het te volgen. Zou zo even om het hoekje willen komen kijken. Beetje ver he :).
    Maar heel veel sterkte gewenst in de verschillende situaties. Maar ook veel plezier in het wat kunnen betekenen voor de patienten.

Ik moet nog 3 dagen werken, lekker een week van te voren vakantie en dan...... Heb er zo'n zin!

Liefs Dirma

• 20 September 2015 - 21:41

Jacco En Helga En Kida:

Ha petra. Wauw wat mooi dat je hier mag zijn. En dat jij je talenten zo kan en mag in zetten. Fijn dat je er ook zo van kan genieten. Heel fijne tijd nog. Liefs Jacco Helga en kids