Het schiet op.... - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu Het schiet op.... - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Het schiet op....

Blijf op de hoogte en volg Petra

03 Maart 2014 | Congo - Brazzaville, Brazzaville

Het schiet al op....over drie weken hoop ik er te zijn. Aan boord van de Africa Mercy.

Mercy Ships, letterlijk vertaald betekent het ‘genadige schepen’. Mercy Ships is een christelijke organisatie die hulp wil bieden aan onze allerarmste medemensen. Op dit moment gebeurt dat o.a. in Congo-Brazzaville. Het schip ligt in de haven van Pointe-Noir. En met allerarmsten bedoel ik ook echt allerarmsten. Mensen die “ergens” in Congo-Brazzaville wonen. Mensen die nooit, maar dan ook nooit voor enige medische hulp in aanmerking komen omdat dit er voor hen gewoon niet is. Geen kennis… beperkte middelen… geen belangstelling voor hen als mens. Je wordt niet gezien en mag niet gezien worden! Voor deze mensen wil Mercy Ships er zijn. Gedurende 10 maanden ligt het hospitaalschip “the Africa Mercy” in de haven van Pointe Noir, een grote stad van Congo-Brazzaville. Rijen mensen, waarvan het einde niet zichtbaar is, staan dagenlang in de zon en brandende hitte te wachten om gescreend te worden… zou er voor mij of voor mijn kindje hulp te verwachten zijn? Zijn er mensen die naar ons om willen zien? Nu worden ze meestal verstoten om hun uiterlijk; een grote tumor in hun gezicht of keel- hals gebied; omdat ze misschien een keer flink kiespijn hebben gehad waar niets aan gedaan kon worden… Kinderen met vergroeide ledematen, gespleten verhemeltes, (jonge) mensen die blind zijn ten gevolge van staar en daardoor hun eigen kindje nog nooit hebben gezien. Vrouwen met vaginale fistels… verstoten door hun echtgenoten. En dan komt Mercy Ships… in Jezus’ Naam… komt er hulp? Voor mij…? ik zie er naar uit om er voor deze mensen weer 4 weken te mogen zijn. Om ze letterlijk een liefdevolle knuffel te geven, om ze (medische) hulp te geven en om ze te laten zien dat Jezus van hen houdt.

• 03 Maart 2014 - 17:06

Co:

Hallo Petra,

Na dit bericht gaan we met nog meer zorg en passie naar Congo!!

• 04 Maart 2014 - 09:10

Annelies:

Spannend hoor! Succes bij je voorbereidingen!

• 04 Maart 2014 - 10:36

Wietske:

Mooi om te lezen hoe je er naar toe gaat: in de naam van Jezus!
    Veel zegen op je werk gewenst!

• 05 Maart 2014 - 19:47

Gerrit Eenkhoorn:

Hoi Petra,

Met de zwager van Sienke uit Sassenheim. Leuk te zien dat jij weer binnenkort vrijwilligerswerk op de Mercy ships gaat doen. We hebben vorig jaar al veel van Sienke over het werk op de Mercy Ships gehoord. Jij gaat nu naar Brazzaville in Congo? Zou jij mij in je nieuwsbrief ook kunnen meenemen als e-mail adres. Dit heeft een speciale reden, misschien heeft Sienke jou al wat verteld of gevraagd.

Het is namelijk zo dat ik als diaken bij de Protestantse Gemeente in Sassenheim nieuwe doelen voor kan stellen. Afgelopen jaar heb ik geprobeerd voor jullie werk op de Mercy Ships een collecte te organiseren in onze 2 kerken. Dat is toen helaas niet gelukt. Maar dit jaar heb ik jullie werk van de Mercy Ships nu wel in ons schema kunnen krijgen. Ik mag de vazen bij de uitgang van beide kerken het 2de kwartaal dit als speciaal doel stellen. Dus kunne wij van april t/m juni geld inzamelen voor het werk op de Mercy Ships. Als het een beetje goed loopt kan dat misschien wel 1000 euro of meer opbrengen.

Om "goede reclame" te maken heb ik jullie hulp nodig. Het is daarom leuk te horen dat jij weer op de Mercy Ships gaat werken. Misschien kun jij een soort reisverslag maken, wat ik kan gebruiken als stuk in ons Kerkblad Op Weg. En misschien wil jij en Sienke later bij onze kerken te gast zijn in eind april/ begin mei om over Mercy Ships te vertellen. Het zijn maar een paar ideeën om "reclame "te maken binnen onze kerken. Ik hoor graag even van jou wat jij hiervan vindt.

Verder veel sterkte toegewenst met jouw voorbereidingen voor jouw werk over 3 weken in Brazzaville/ Congo.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit Eenkhoorn ( man van Gerry van Ittersun)

Vliegeniersweg105
    2171PE Sassenheim

Tel 06-27378765 of 0252-230901

• 09 Maart 2014 - 22:56

Sonja:

Hoi Petra,

Gisteren was er op tv nog even aandacht voor Mercyships bij het programma Fotostudio De Jong, aan het einde van de uitzending. Is misschien nog aardig om even op te zoeken op Uitzending gemist. Geeft meteen weer hoe levens veranderend het werk is en waar je het voor doet. Wens je weer een mooie en gezegende tijd op het schip.

Sonja

• 12 Maart 2014 - 22:59

Wim En Janny:

Ha Petra
    Nog een korte tijd........................en dan is het zover,spannend maar ook heel mooi om dit te mogen doen. Succes met de voorbereiding en ...............het afscheid nemen van je mannetje!!
    Gods Zegen!!
    Liefs Wim en Janny

• 15 Maart 2014 - 20:21

Arien:

Hallo Petra!
    We vonden het heel indrukwekkend hoe je zondag in de broederkerk
    vertelde over je werkzaamheden voor Mercy Ships
    Alle goeds en Gods Zegen gewenst voor de komende tijd!
    Groet Wim en Arien

• 18 Maart 2014 - 17:26

Tieneke:

Hoi Petra! Wat superleuk dat je het avontuur weer aangaat! Ben benieuwd naar je verhalen... een hele goede tijd!!! Groetjes, Tieneke