Nog een paar dagen... - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen... - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen...

Blijf op de hoogte en volg Petra

19 Maart 2014 | Congo - Brazzaville, Brazzaville

Nog een paar dagen dan is het zover. A.s. zaterdag, 22 maart, hoop ik te vertrekken en na 9 uren vliegen hoop ik veilig in Congo aan te komen. Dan gaat mijn leven aan boord van het hospitaalschip van start.
Het leven aan boord van de Africa Mercy lijkt een beetje op het wonen in een klein dorp.
Er is een klein ‘dorpsplein’ met een mini-supermarkt, een cafe, een bank, een bibliotheek, een internetcafe. Alcohol wordt er aan boord niet geschonken / genuttigd.
Er zijn ongeveer 450 bemanningsleden. De vorige keer dat ik aan boord was, waren we met 43 nationaliteiten. Ik kan je verzekeren dat dit heel boeiend is.
Wanneer ieder zijn eigen taal blijft spreken gaat het lijken op de Babylonische spraakverwarring. Daarom is het goed dat er een taal gehandhaafd wordt. Dat is engels. Wel even wennen hoor wanneer je zo uit je alledaagse nederlands daar aankomt en over moet gaan in het engels. But….we shall see….
Maar hoe communiceren we dan met de patiënten? Congo is een frans sprekend land en de patienten spreken hun eigen stammentaal.
De organisatie van Mercy Ships heeft daar een goede oplossing voor gevonden. Vanuit de plaatselijke bevolking komen er mensen aan boord werken. Zij spreken engels, maar ook de stammentalen. Zij zijn dus bij elk gesprek met de patienten onze tolk. Dayworkers worden ze genoemd. Naast het ‘tolken’ doen ze ook nog allerlei andere werkzaamheden op het schip. Ze zorgen o.a. voor de ziekenhuiswas, maken het eten voor de patienten klaar, zorgen voor een schone ziekenzaal enz. Voor dit werk krijgen ze een financiele vergoeding welke ze heel goed kunnen gebruiken.

Belangrijk ook om elkaar op te dragen aan onze hemelse Vader. Laten we voor elkaar blijven bidden. Wil je bidden voor mij voor een goede en veilige vlucht. Evenzo voor goede contacten tijdens mijn verblijf in Congo. Bid je ook voor Asje, mijn man, die in Kampen achterblijft. Tot een volgende keer, misschien vanuit Congo?

• 19 Maart 2014 - 12:04

Jenny Duijf:

Petra,

Ik wens je een goede reis en een gezegende tijd in Congo toe! Natuurlijk zal ik voor je bidden en op onze Bijbelkring voorbede doen voor je werk daar.

Gods nabijheid!

Jenny

• 19 Maart 2014 - 13:39

Lieve Pe, :

Uit Sion wensen wij jou en ook Asje, Gods zegen toe.

• 19 Maart 2014 - 15:54

Bert En Alie:

Lieve Petra,

Nogmaals een heel goede reis en tijd daar gewenst!
    God zij met jou daar en met Asje hier.
    lieve groet!

• 19 Maart 2014 - 18:03

Feikje Antonisse:

Hoi Petra,

Ik wens je heel veel plezier in je goede werk daar. Ik hoop dat je veel kunt betekenen voor de mensen die aan jou zorg worden toevertrouwd. In ieder geval zal je vrolijkheid en je optimisme je daarbij helpen.

Groet, Feikje

• 19 Maart 2014 - 23:20

Els:

Petra, goede reis en veel voldoening in het werk daar. Asje zal best zijn draai weten te vinden en gelukkig zijn omdat jij daar zo graag voor de bevolking wat wil beteken. Veel goeds toegewenst en een behouden vaart weer thuis bij jouw " knollentuin", zou mijn Moeder zeggen! Veel liefs,Els.

• 20 Maart 2014 - 07:38

Annelies:

Een hele goede reis en fijne tijd in Brazzaville. Wat zal je weer veel mee maken. En wat een goed werk doe je weer! Je brengt vast weer een hoop hulp en gezelligheid op het schip! Dat verdienen de mensen daar! We zullen ook contact met Asje houden hoor! Veel kracht en zegen voor de komende tijd! Lieve groet Annelies

• 21 Maart 2014 - 11:17

Dineke De Jong:

Hallo Petra, we blijven je volgen Gods zegen toegewenst met alle anderen Dat je tot zegen mag zijn op het schip en anderen mag helpen. een goede reis hoor.
    liefs Dineke

• 21 Maart 2014 - 22:21

Jacco, Helga En Kids:

Lieve pe, natuurlijk blijven we voor jou en Asje bidden.
    en geniet ervan he! Liefs

• 22 Maart 2014 - 18:23

Liesbeth:

Lieve Petra,

eindelijk zover!

Een hele goede reis, je bent al onderweg
    en wens/bid jou en Asje Gods Zegen toe.
    Kijk uit naar jouw verslagen/verhalen

• 23 Maart 2014 - 20:55

Ankie En Helmich:

He Petra,
    Als het goed is ben je al op de plek van bestemming.
    Een heel goed tijd toegewenst en succes met het acclimatiseren de eerste paar dagen.
    United and keep in touch.