werk van Mercy Ships - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu werk van Mercy Ships - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu

werk van Mercy Ships

Blijf op de hoogte en volg Petra

17 Februari 2014 | Congo - Brazzaville, Brazzaville

Het schip – The Africa Mercy - is ruim 150 meter lang en 24 meter breed. Het telt maar liefst 9 verdiepingen. Op dek 3 is het ziekenhuis, het ligt net onder de waterspiegel. Er zijn 5 operatiekamers en 75 bedden voor de patienten te vinden. Wel een heel gek idee wanneer je het schip ziet en beseft dat er zich in ‘de buik’ van het schip zoveel afspeelt. Een veel gestelde vraag is hoe we aan onze patiënten komen. Ongeveer een jaar van tevoren worden de contacten met het te bezoeken land gelegd. Zo moet de regering volledig meewerken en mogen er geen verkiezingen zijn in de tijd dat het schip er evt. zal liggen. Verkiezingen geven nl vaak onrusten. Enkele maanden voor aankomst van de Africa Mercy wordt er een Advance Team naar het land gestuurd. Dit team treft veel praktische voorbereidingen. Kort na de aankomst is er de screening waarbij het grootste deel van de bemanning betrokken is. Er kunnen zich zomaar 7000 mensen melden!! Verder zijn er nog aparte screenings landinwaarts, om de mensen daar ook een kans te geven. Mercy Ships was oorspronkelijk een organisatie die noodhulp bood en adhoc kon reageren. In de loop van de jaren is de organisatie zich meer gaan richten op duurzaam resultaat.
Echter, Mercy Ships sluit zich niet de ogen voor schrijnende situaties, waarbij hele bevolkingsgroepen behoefte hebben aan basishulp, zoals voedsel, dekens en tijdelijke huisvesting. Denk aan rampen zoals bijvoorbeeld aardbeving in Haiti. Deze hulp wordt gegeven met mobiele teams.
De duurzame hulpverlening is gericht op het lange termijn resultaat. (zie ook www.Mercyships.nl )

• 17 Februari 2014 - 22:03

Jeannette Prins:

Hoi Petra,

Fijn om je te kunnen volgen op je tweede reis van Mercy ships. Veel vreugde en zegen gewenst! Ook sterkte bij alle voorbereidingen.

• 17 Februari 2014 - 22:04

Helga:

Ha Pe, ziet er goed uit zeg!
    Leuk om je te volgen.... Het schiet al op zeg!
    Leuk dat we zo aan info kunnen komen!

liefs Jacco en Helga

• 18 Februari 2014 - 10:05

Rudina:

Lieve Petra
    Nog ruim 4 weken en dan ga je het mooie avontuur weer te gemoed.
    Nog even een vraagje , wil je goed om Co passen . Iemand moet het nu toch doen als ik te ver van hem vandaan zit.

Ik hoop je op Schiphol nog even een knuffel te geven.

Liefs ,
    Rudina

• 18 Februari 2014 - 12:45

Annelies:

Hoi Peet,
    Leuk om je op deze manier te kunnen volgen! Wat was het vrijdag weer gezellig he! Succes met de voorbereidingen!

Groetjes Annelies

• 18 Februari 2014 - 18:07

Alie:

Lieve Petra,

Nog een paar weken..een goede voorbereiding gewenst!
    We lezen en leven graag mee in al je verhalen.

lieve groet,
    Bert en Alie

• 19 Februari 2014 - 19:58

Marianne Speijers:

Heey Peti,
    Wat een mooi avontuur weer. Fijn om je te volgen en met je mee te leven. Sterkte met alle voorbereidingen, good luck!
    Liefs, marianne

• 25 Maart 2014 - 21:55

Gert:

He Pé,

Ik heb ons zojuist aangemeld om jou en je werkzaamheden vanuit het verre Congo
    te kunnen volgen.
    Lijkt ons erg leuk en interessant om je werkzaamheden daar te kunnen volgen.
    Heel veel sterkte toegewenst, en we denken aan je.

Liefs Gert en Jacolien