Geweldig om hier te zijn - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu Geweldig om hier te zijn - Reisverslag uit Brazzaville, Congo - Brazzaville van Petra Prins - WaarBenJij.nu

Geweldig om hier te zijn

Door: Petra Prins

Blijf op de hoogte en volg Petra

03 April 2014 | Congo - Brazzaville, Brazzaville

Wat een heerlijk weekend hebben we achter de rug.
> Zaterdag zijn we 's morgens met een stel naar de markt gelopen.
> Lapjes stof, houtwerk, sieraden, allerlei waar wordt er aangeboden.
> Heerlijk om er tussen te lopen, soms lastig om de kooplui een beetje op afstand te houden. Maar het is gelukt. En we waren met een heel stel. Het is hier regentijd en dat was zaterdagochtend ook goed merkbaar, als het begint te regenen houdt het niet direct op en we zijn dan ook lekker nat thuisgekomen. Een voordeel is het dat je er niet koud bij wordt.
> Zondagochtend ben ik naar de kerkdienst op de verpleegafdeling geweest. Wat een feest is het om daar te zijn.
> Daar zitten ze dan de mensen met grote verbanden om hun hoofden omdat hun tumor is weggehaald, drain nog in de neus, naast mij komt een man zitten die zijn rechterhand en arm in het verband heeft, een spalk er omheen. Vergroeiingen zijn verholpen omdat hij brandwonden had. Vrouwen die hopen dat hun incontinentie problemen verholpen zijn na hun vaginale operatie.
> Een ziekenzaal die omgetoverd is tot "kerkzaal".
> 2 grote djembees staan voor in de zaal en wanneer ik aan kom lopen hoor ik de muziek en het zingen al bij ons op de gang. Wat een geluid komt er uit hun kelen en wat gebruiken ze hun handen en voeten goed voor de lofprijzing. Hun lichamen bewegen zo soepel. Lof en dank aan onze God!
> Afgelopen weekend zijn Co en ik op de fiets door Pointe Noir gereden. Wat een beleving! Het valt ons op dat deze stad in eerste opzicht toch wat minder armoede laat zien dan we de vorige keer in Guinee hebben ervaren. De grotere doorgaande wegen laten ook wat meer westerse invloeden zien, te denken aan kleding, apparatuur e.d.
> We zijn o.a. naar het strand gefietst en Co heeft even kunnen genieten van het heerlijke warme zeewater. Ik heb er met mijn voeten in gestaan een beetje spelen met de soms hogere golven die aanspoelen.
> Tot dat....jawel...een nog grotere golf....nat tot aan mijn kruis....geen probleem, het is zo weer droog.
> Verder op de fiets...achter de rijk uitziende boulevard de wijk ingereden. En ja hoor, de verharde weg houdt op en we komen terecht op zandwegen. Diepe gaten in de wegen, grote waterplassen. Zo groot dat we er zelfs niet langs kunnen, grote vuilnisbelten oh oh oh. Mensen die in hun armoedige huisjes een vuurtje stoken om hun potje te koken. Kinderen die er omheen lopen...ja, nu zijn de brandwonden ook te begrijpen van kinderen die op het schip geopereerd worden omdat ze door de brandwonden die ze opgelopen hebben vergroeiingen hebben gekregen.
> We zien kinderen spelen op 'straat'. Spelen met niets, of een verfroller aan stok die ze als bezem proberen te gebruiken. Leuk, want het beweegt in ieder geval. Sommige huisjes zijn met wat latten en planken in elkaar getimmerd, anderen hebben er nog wat golfplaten aan toegevoegd. Vanachter deze planken en golfplaten zien we soms wat nieuwsgierige blikken naar buiten komen. Volwassenen die vriendelijk naar ons glimlachen en zwaaien nadat we ze met 'bonjour' begroet hebben. Kinderen die schuifelend op ons afkomen en toch een 'high-five' aandurven. GAAF om hier rond te dwalen.
> "Voor deze mensen zijn we hier gekomen, hier doen we het voor", was onze uitspraak. We voelden ons helemaal in ons element.

• 03 April 2014 - 23:39

Dirma Van De Streek:

Hoi Petra,

Wat leuk om steeds weer je verhalen te lezen, ik herken de beschijvingen vanuit Gambia.
    Wat zou ik graag even om her hoekje willen kijken!

• 04 April 2014 - 08:39

Marrie Kattenberg:

Hoi Petra,

Wat een indrukwekkende verhalen heb je al weer geschreven! Wat moet dat geweldig zijn om het geloof zo handen en voeten te mogen geven!

• 04 April 2014 - 09:42

Jeannette Prins:

Wat mooi om te lezen. Het lijkt me geweldig om ook een kijkje in het 'achterland' te nemen. Wees een Zegen.

• 04 April 2014 - 10:16

Bart&Hannah:

GAAF Petra!! BE BLESSED! Big hug uit Bali xxxx

• 04 April 2014 - 18:39

Dineke:

Het is indrukwekkend wat je schrijft. fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Geweldig dat er zoveel mensen geholpen kunnen worden. Gods zegen toegewenst

• 04 April 2014 - 19:34

Ankie En Helmich:

he Petra,
    Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van Africa, nog een paar goede weken daar en take care, xxx ons.

• 04 April 2014 - 20:10

Bert En Alie:

Lieve Petra.
    Mooi om zo alles mee te beleven met je. En die kerkdienst.. Prachtig!
    veel zegen en liefs!

• 05 April 2014 - 15:54

Ria Schotman:

Hoi Petra,

Ben inmiddels bij met lezen, leuk om je zo te volgen. Door je verslag en foto's prachtig te volgen. Wat een indrukken doe je op. Geniet.
    Nog goede weken groeten RiaS

• 06 April 2014 - 10:12

Guusta:

Hee Petra,

Wat leuk om jouw verslagen te lezen. Zo krijg je een beetje een beeld van de wereld waarin jij je bevindt. Zeker met de foto's erbij. Wat zien die vrouwen er prachtig uit!! En wat lijkt het me een geweldige belevenis! Geniet er verder van!
    Groeten Guusta en Loeck

• 07 April 2014 - 09:32

Annelies:

Hoi Peet,
    Wat een prachtige ervaring weer! Geweldig wat je doet en meemaakt! En bedankt dat je het wil delen! Leuk om je zo te kunnen volgen! Gisteren met Asje gesproken. Gaat heel goed zo te horen! Groetjes en geniet nog maar even. De tijd gaat zo snel!

• 07 April 2014 - 18:33

Els:

Hallo Petra,
    Wat leuk dat je ook nog van de omgeving mag genieten. Ruiken de houtskool vuurtjes lekker en het eten dat gekookt wordt? Na een stortbui kan ineens ook alles weer zo fris ruiken en je bent inderdaad gauw weer opgedroogd. Genieten in Holland van prachtig weer en van alles wat groeit en bloeit. De bloesem is dit jaar prachtig in de Betuwe, geen takje is te zien, alleen de stam van de boom: een bruidsboeket is er niets bij. Ik hoop dat het onweer niet alles zal beschadigen. Geniet van het werk en de vodoening en ook van menig tochtje in de omgeving. Wat een prachtige kleding heb je kunnen bewonderen! Tot een volgend bericht, liefs Els.

• 08 April 2014 - 23:21

Rudina :

Hallo petra
    Kan ik geen foto krijgen van die oude man met zijn pet op een zijn gele hesje
    Geniet er nog even van . Van de wek hoop ikmje nog even te mailen.

Liefs